Co można uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu?

Koszty uzyskania przychodu

Dochód, na podstawie którego obliczana jest wysokość podatku, stanowi różnicę pomiędzy przychodem a kosztami jego uzyskania. Ważne jest, aby wszystkie wydatki firmowe zostały uwzględnione w księdze przychodów i rozchodów. Niektóre koszty mają charakter uniwersalny i można je zastosować praktycznie w każdej branży.

Urządzenia i maszyny

Do wykonywania działalności gospodarczej najczęściej niezbędny jest zakup urządzeń. Na wszystkie zakupy – zarówno opłacane z góry, jak i w systemie ratalnym – należy wziąć faktury. Wtedy możliwe będzie uwzględnienie ich jako koszt uzyskania przychodu. Należy jednak pamiętać, że wszystkie urządzenia i maszyny muszą służyć osiągnięciu przychodu bądź zabezpieczać ich źródło. Stąd należy kierować się rozwagą, aby poszczególne zakupy nie zostały potraktowane jako nadużycia.

Przedsiębiorca z każdej branży do kontaktu z klientem potrzebuje telefonu. Jest to koszt uniwersalny, który można wykazać zawsze. Należy jednak pamiętać, że w świetle obowiązujących interpretacji podatkowych ogólnych nie można wykorzystywać telefonu firmowego na potrzeby prywatne. Innym przykładem uniwersalnego kosztu może być komputer – niezbędny choćby do prowadzenia księgowości elektronicznej czy wysyłania deklaracji za pośrednictwem internetu. Osoby prowadzące sklep internetowy nie powinny mieć też większych problemów z wykazaniem, że niezbędny jest im dobry aparat cyfrowy do wykonywania zdjęć produktów.

Opłaty związane z miejscem prowadzenia działalności

Oczywistym jest, że w przypadku wynajmu powierzchni na potrzeby działalności gospodarczej, możliwe jest uwzględnienie wszystkich kosztów z tym związanych. Mowa tu nie tylko o czynszu, ale również o opłatach za media – prąd, gaz, woda, a także wszystkie inne należności okresowe.

W ramach działalności gospodarczej freelancera możliwe jest wliczenie do kosztów uzyskania przychodu opłat za wynajęcie biura coworkingowego. Także czasowy najem auli ze sprzętem audiowizualnym może zostać uwzględniony w księdze po stronie rozchodów. W przypadku, gdy freelancer zdecydował się na pracę w domu, może wliczyć w koszty opłaty za media proporcjonalnie do procentu powierzchni, którą zajmuje na potrzeby swojej firmy.

Inne pomysły na koszty

W zależności od specyfiki danej branży, do kosztów uzyskania przychodu można wliczyć:

  • artykuły biurowe;

  • koszty kampanii reklamowej;

  • szkolenia odpowiadające profilowi działalności;

  • branżowe publikacje i periodyki.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*